לאחרונה, התפרסם מאמר בכתב העת "ארם" (ARAM), אשר נכתב ע״י חיים בן דוד ועופר שטיין, ומתמקד באבני המיל ובכבישים המובילים לסקיתופוליס.

בתקופה הרומית, סקיתופוליס שימשה כצומת חשוב ברשת הכבישים הרומית-אימפריאלית של פרובינקיית יהודה/פלשתינה. שישה כבישים התחברו לעיר: מצפון – הכבישים מטבריה וגדרה; ממזרח – הכביש מפלה; מדרום – הכבישים מיריחו וניאפוליס; וממערב – הכביש מלגיו.

השם סקיתופוליס מופיע ב-35 כתובות אבני מיל, מספר גבוה משמעותית בהשוואה למקומות אחרים בפרובינקיות של יהודה/פלשתינה וערביה. המאמר חוקר את התופעה הייחודית של הצטברות מספר כה גדול של אבני מיל המכילות את שם עיר המקור (קפוט ויה – Caput Viae), במקרה שלנו – סקיתופוליס.

נתונים מארכיון הוועדה לחקר אבני מיל וכבישים רומיים בארץ ישראל (IMC) מספקים מידע על 232 אבני מיל לאורך הכבישים המובילים לסקיתופוליס, מתוכן 71 אבני מיל המכילות כתובות. מתוך אלו, 35 כתובות מזכירות במיוחד את סקיתופוליס. המאמר מציג את הנתונים הקשורים לששת הכבישים שמובילים לסקיתופוליס.

בסך הכול, המאמר מספק סקירה על כל אבני המיל שנמצאו על הכבישים המובילים לסקיתופוליס וחוקר את נקודות ההתחלה המוכרות של הכבישים בפרובינקיות פלשתינה ובערביה.

לקריאה נוספת:
Ben David, C. and Stein, O. All The Milestones Lead To… Scythopolis, Aram 34 (2022), pp. 1-27

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן