שתי אבני מיל ללא כתובות נתגלו לאחרונה סמוך למחנה רעם על כביש חד-נס – בית המכס ברמת הגולן והועברו על ידי רשות העתיקות למשטח התצוגה הארכיאולוגית בפארק קצרין.  

האבן הראשונה נתגלתה על ידי בועז גרוס דוקטורנט לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב במהלך שירות מילואים. בועז העביר את המידע לד"ר גיא שטיבל חבר הוועדה לחקר אבני מיל בארץ והלה העביר את המידע לחיים בן דוד שהעביר את המידע לאורן זינגבוים ארכיאולוג רמת הגולן ברשות העתיקות. בביקור בשטח גילה אורן אבן מיל נוספת וכן שרידים של הדרך הרומית עצמה. עקב קרבת האבנים למסלול נסיעה של כלים כבדים של צה"ל הוחלט להוציא את האבנים מהשטח עצמו.

פרופ' ישראל רול שרטט במפת הדרכים הרומיות של ארץ ישראל (מצ"ב) כביש רומי אימפריאלי לאורך מזרח הכנרת שם נתגלו מספר אבני מיל גם צפונית לאזור סוסיתא, משם דרך יוליאס (בית ציידה) לכיוון גשר בנות יעקב בצד המזרחי של הירדן (במקביל לכביש 888 מצומת בית ציידה לצומת בית המכס לבית המכס) ומשם בצד המזרחי של עמק החולה אל עבר פניאס. אבני המיל החדשות הן הוכחה ודאית ראשונה במחקר לקיומו של הכביש בצד המזרחי של הירדן, קטע שסומן במפה של ישראל רול כמשוער.

מתוך מפת הדרכים הרומיות של ישראל רול – החץ הכחול מסמן את מיקום מציאתם של אבני המיל החדשות, העיגולים הירוקים מסמנים תחנות אבני מיל שנמצאו לאורך כביש מזרח כנרת – פניאס.

 

אבן המיל הראשונה שנתגלתה בשטח (צילום: חיים בן דוד)

אבן המיל השנייה שנתגלתה בשטח (צילום: חיים בן דוד)

אבני המיל במשטח התצוגה הארכיאולוגית בפארק קצרין (צילום: חיים בן דוד)

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן