מחקר שפורסם לאחרונה אשר כותרתו "תחנת המיל החמישי מטבריה: אבן מיל חדשה בבקעת גינוסר ומקומה ברשת הכבישים הרומיים" פורסם בכתב העת Palestine Exploration Quarterly על ידי עופר שטיין.

מאמר זה מציג את הגילוי והניתוח של אבן מיל (IMC 847) אשר נמצאה ליד המושבה מגדל, ושופכת אור חדש על הכביש הרומי המחבר בין טבריה ליוליאס, במיוחד בבקעת גינוסר.

באמצעות בחינה מפורטת של הכתובת הלטינית של אבן המיל, המחקר מתארך את סלילת הכביש לשנת 120 לסה״נ בתקופת שלטונו של הדריאנוס, ומאשר את טבריה כקאפוט ויה (Caput Viae), נקודת המוצא של הכביש. מקורות היסטוריים, כגון יוסף בן מתתיהו וטקסטים נוצריים מוקדמים, נסקרים כדי לתת הקשר למערכת הכבישים הזו. המחקר גם בוחן אבני מיל אחרות לאורך כבישים המקושרים לדרך זו וטוען למספר נתיבים לכיוון עיר הבירה של פרובינקיית ערביה – בוצרה, המדגיש את החשיבות האסטרטגית של תשתית מרכזית תחת הקיסר הדריאנוס. ממצאים אלה תורמים להבנת מאמצי סלילת הכבישים הרומיים ביהודה ובאזור הרחב יותר, ומגבירים את הידע על השליטה האימפריאלית והקישוריות האזורית במאה השנייה לסה״נ.

לקריאה נוספת: O. Stein, (2024). The Fifth Milestation from Tiberias: A Newly Discovered Milestone in the Gennesaret Valley Illumines the Roman Arterial Network, Palestine Exploration Quarterly, DOI: 10.1080/00310328.2024.2413826

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן