בקיץ 2022 ועד חורף 2023 נערכה חפירה לימודית בכביש הרומי דיוקיסריה-טבריה בקרבת היישוב רומת אל-הייב.


החפירה נערכה מטעם רשות העתיקות ונוהלה על ידי ח' ממליה וד' ויינברגר (אנו מודים לח' ממליה על המידע והתמונות אודות חפירה זו, טרם פרסומה המדעי).
החפירה נערכה על פני 300 מ"ר ובה נחשף מקטע באורך 30 מ' מהכביש הרומי, המהווה חלק ממערך הכבישים הרומי-האימפריאלי מפתולמאיס (עכו) למזרח האימפריה.
במקטע הכביש החפור נחשף רוחבו – כ-10 מ', אשר לא רוצף ובנייתו מאופיינת בשתי שורות אבנים מסלע גיר מסותתות בחלקן, המהוות את שולי הדרך (ראו התמונות המצורפות – צולמו ע"י החופרים). תשתית הדרך הכילה אדמה מהודקת כדי להתגבר על הבליטות הטופוגרפיות שנוצרו מהסלע הטבעי. במוקדים אחדים נראה כי הורחבה רצועת הכביש, זאת בשל מוקדים בהם הסלע הטבעי בלט באופן משמעותי ממפלס הכביש עד שהיווה מכשול למעבר כלי התחבורה. החופרים סבורים כי במוקדים אלו שימשו תאי השטח המצומצמים בהם בולט הסלע מעל פני השטח כ'איי תנועה'.
בעברה הצפוני של הדרך בסיס אבן עגול ואבן מסותתת בגובה של כ-1.2 מ' – עפ"י החופרים ייתכן שזוהי אבן מיל רומית. למרות ממצא דל של כלי חרס, התאפשר לחופרים לתארך את הפעילות באתר לתקופה הרומית.
הכביש הרומי בין דיוקיסריה לטבריה נחקר בעבר, אך עד כה טרם פורסם באופן מלא. בקרבת מקום החפירה הנוכחית תועדה בסקרי הוועדה לחקר אבני מיל בשנות השמונים והתשעים של המאה העשרים תחנת המיל ה-2 מדיוקיסריה (ציפורי) אשר הכילה 4 אבני מיל, אחת מהן נושאת כתובת מתקופת הקיסר קרקלה. קטע נוסף מכביש זה ניתן לראות גם כיום בסביבת חורבת משכנה בואכה צומת גולני, ולצידה התגלו 2 אבני מיל.
לקריאה נוספת:
אלכסנדר, י. חורבת משכנה – אל-צירה (ב'), חדשות ארכיאולוגיות 124 (2012)

צילום אוויר של קטע הכביש בסמוך לרומת אל-הייב
פני הקרקע – מלוא רוחבו של הכביש הרומי
Aerial photo of the road segment near Rumat al-Heib
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן