לאחרונה התפרסם דו״ח סופי לחפירת הצלה אשר התקיימה בשנת 2020 והמשיכה גם בשנת 2021. החפירה נוהלה ע״י ד׳ אייזנברג-דגן מטעם רשות העתיקות ונערכה במסגרת פרויקט אמץ אתר.
הדרך נזכרת במחקרים רבים על האזור שבהם מציינים תחנות דרכים, בארות מים, מאגרי מים, תחנות משמר ומגדלי משמר שנבנו לאורכה. על פי סקרים שהתקיימו לאורך הדרך היא כוללת אבני שוליים, ריצוף, קירות תוחמים, שרידי פילוס ומדרגות בנויות וחצובות.
כיום נראה על פני השטח קטע דרך באורך כ-4 ק"מ, שהשתמר היטב, ממצפה קריות למחצבת דרגות. במהלך החפירה נוקו כ-80 מ' מהכביש הרומי, וכן הוצאו והורחקו אבנים נפולות והובלט תוואי הכביש. נחשף קטע דרך (5.8 מ' רוחב) אשר נתחם בשני קירות שנבנו משתי שורות אבנים.
קטע הכביש בין חברון לממשית מהווה חלק מכביש האורך בין איליה קפיטולינה – היא ירושלים בתקופה הרומית אשר הוקמה במאה השנייה לסה״נ, לבין איילה (בסמוך לעקבה של ימינו) – מקום מושבו של מחנה הלגיון העשירי אשר עבר לשם בתקופת הקיסר דיוקלטיאנוס בסוף המאה השלישית (מאיליה קפיטולינה).
קטע הכביש בין חברון לממשית לא ניתן לתיארוך בשלב זה לאור המחסור בממצאים מתארכים, כגון אבני מיל אפיגרפיות. אבני המיל הקרובות ביותר שהתגלו מעבר לקטע כביש זה נמצאו מדרום לממשית (אזור מעלה עקרבים) ומצפון לחברון (מיל אחד מצפון לעיר), אך ניתן לזהות את הדרך שנחפרה בסמוך להר עמשא ככביש רומי-אימפריאלי, כחלק ממערך הכבישים הרומיים בארץ ישראל.
לקריאה נוספת:
אייזנברג-דגן, ד. הר עמשא (צפון-מזרח): דוח סופי, חדשות ארכיאולוגיות 136 (2024)